Søvn

Søvnen er en af de vigtigste grundsten for et sundt helbred og for at kunne klare alle de stimuli, som man udsættes for såvel fysisk, psykisk og socialt. Derfor kan man ikke undvære søvnen. Søvnen bruges til at opretholde balance i kroppen, og under søvnen får kroppen ro til at forny sin energi.

Søvnen har således stor betydning for det enkelte lille menneskes liv, og for de mennesker, som det omgiver sig med. Det er ikke mærkeligt, at vi taler meget om, hvordan vi har sovet, og om vores børn har sovet, og hvor meget de har sovet. Om et barn sover eller ikke sover, og hvor meget det sover, påvirker hele familien, da det ikke kan undgå at indvirke på forældrenes søvn eller muligheder for søvn. Derfor er det vigtigt med gode sovevaner og faste rammer for sengetider.

Retningslinjer for børns søvn i Hellerup Børnehus

Det er vigtigt at Hellerup Børnehus’ daglige pædagogiske praksis imødekommer børns behov for søvn.

• Hellerup Børnehus tager hensyn til det enkelte barns søvnbehov og søvnmønster
  • Dagsrytmen og udnyttelsen af fysiske rammer skal så vidt muligt tilgodese børnenes individuelle behov for søvn. Det gælder både vuggestuebørnene og børnehavebørnene.
  • Sovende børn må ikke vækkes, med mindre der er tale om abnorm søvn eller sygdomstilstand. Vi aftaler altid dette med forældre.
  • Trætte børn skal ikke holdes vågne, med mindre der er kort tid til det bliver hentet.
  • Personalet kan rådgive forældrene, hvis der er vanskeligheder med at lægge barnet til at sove, hvilket de fleste vil opleve i perioder.
  • Forældre og personale informerer hinanden om væsentlige oplysninger omkring barnets søvn.