Fri For Mobberi

Vi skal sikre at kammeratskab og sociale relationer er for alle børn i Hellerup Børnehus

Mobning er en forbandelse. Dem, der bliver mobbet, får ondt i sjælen – resten af livet. Konsekvenserne af mobning er så barske, at de skal tages alvorligt. I Gentofte Kommune deltager alle daginstitutioner derfor i Fri for Mobberi. Konceptet er udarbejdet i samarbejde mellem Mary-fonden og Red Barnet.

De fleste forbinder mobning med skolekultur, men meget tyder på, at mobning allerede viser sit grimme ansigt i børnehaven. Derfor skal en forebyggelsesindsats mod mobning allerede begynde i børnehavealderen. Målet med projektet i Gentofte er derfor at sætte ind over for de 4-8 årige.

Styr udenom ”Mobbeland”

Red Barnet bruger en metafor fra fiktionens billedunivers til at illustrere udfordringen: ”Vi kan forestille os, at børnehavetiden er en vuggende, fantastisk skonnert. Fra skibets mast anes land i kikkertsigten. Øen er skolen, som vi sejler hen imod. På én gang fascinerende og skræmmende. Nogle gange er der mobbeland i sigte.” Projektet i Gentofte Kommune har dermed til formål er at ruste børnene, så de kan styre uden om mobbeland.

5 grundværdier

Projektet tager fat i 5 grundværdier, som kan ses som en voksenhånd, der støttende fører barnet fra børnehave til skoleklasse. Værdierne skal være med til at opbygge et fællesskab som børnene føler et stærkt og stolt tilknytningsforhold til. Værdierne er:

• Respekt – at anerkende og acceptere kammeraterne.
  • Tolerance – at se og acceptere forskellighed indenfor fællesskabet.
  • Omsorg – at udvise interesse, bekymring og hjælpsomhed over for de små og overfor jævnaldrende.
  • Medfølelse - at leve sig ind i kammeratens situation. At være en god kammerat.
  • Mod - at sige fra og markere egne grænser, og sige til når man ser kammerater, der overskrider andres grænser.

Målet er at skabe en positiv inkluderende kultur børnene imellem. Ved hjælp af praktiske lærer børnene at udvise tolerance, respekt, omsorg og mod i deres daglige samvær med hinanden, og giver dem redskaber til at tale om de mere svære ting. I Hellerup Børnehus foregår det hovedsageligt i Børnehaven, i aldersopdelte samlinger taler vi om at lege sammen, være en god kammerat og ved hjælp af plancher og historier får vi gode dialoger med børnene om følelser og det at være.

Ud over plancherne, bøgerne indgår også et barn til barn massageprogram, et rytmik program og den særlige bamsefigur der er maskot for kampagnen. Den symboliserer tryghed, omsorg og venskab og minder børnene om at passe godt på hinanden og være gode kammerater. Vi bruger hele programmet jævnligt over året. Målet er at skabe fundament for at børnene lærer at skabe børnefællesskaber i børnehaven, et fundament der formodentlig lever videre i skolen.