Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fri For Mobberi

Vi skal sikre at kammeratskab og sociale relationer er for alle børn i Børnehuset Delfinen

Mobning er en forbandelse. Dem, der bliver mobbet, får ondt i sjælen – resten af livet. Konsekvenserne af mobning er så barske, at de skal tages alvorligt. I Gentofte Kommune deltager alle daginstitutioner derfor i Fri for Mobberi. Konceptet er udarbejdet i samarbejde mellem Mary-fonden og Red Barnet.

De fleste forbinder mobning med skolekultur, men meget tyder på, at mobning allerede viser sit grimme ansigt i børnehaven. Derfor skal en forebyggelsesindsats mod mobning allerede begynde i børnehavealderen. Målet med projektet i Gentofte er derfor at sætte ind over for de 4-8 årige.

Styr udenom ”Mobbeland”

Red Barnet bruger en metafor fra fiktionens billedunivers til at illustrere udfordringen: ”Vi kan forestille os, at børnehavetiden er en vuggende, fantastisk skonnert. Fra skibets mast anes land i kikkertsigten. Øen er skolen, som vi sejler hen imod. På én gang fascinerende og skræmmende. Nogle gange er der mobbeland i sigte.” Projektet i Gentofte Kommune har dermed til formål er at ruste børnene, så de kan styre uden om mobbeland.

5 Grundværdier

  1. Respekt – Respekt handler om at anerkende og acceptere hinandens forskelligheder. Børnene lærer at respektere deres kammerater, lytte til hinanden og forstå, at vi alle har forskellige meninger, følelser og behov. Respekt er nøglen til at skabe et miljø, hvor alle føler sig set og hørt.
  2. Tolerance – Tolerance handler om at acceptere og omfavne mangfoldighed. Vi lærer børnene, at forskellighed er en styrke, og at vi kan lære meget af hinanden, selvom vi er forskellige. Tolerance er med til at fremme forståelse og samhørighed i børnegruppen.
  3. Omsorg – Omsorg betyder at vise interesse, hjælpe og være opmærksom på hinandens behov. Børnene opfordres til at udvise hjælpsomhed både overfor deres jævnaldrende og de yngre børn. Gennem omsorg lærer børnene vigtigheden af at tage vare på hinanden og bidrage til fællesskabet.
  4. Medfølelse – Medfølelse er evnen til at leve sig ind i en andens situation. Vi arbejder med, at børnene skal lære at forstå hinandens følelser og reagere på dem på en god måde. At være en god kammerat handler om at kunne dele både glæder og sorger, og at kunne støtte hinanden, når noget er svært.
  5. Mod – Modet til at stå op for sig selv og andre er en vigtig værdi. Børnene lærer at sætte grænser og sige fra, når noget ikke føles rigtigt, samt at stå op for deres kammerater, hvis de ser, at nogen bliver behandlet dårligt. Modet til at tale om svære ting og markere egne grænser er vigtigt for deres trivsel og udvikling.

Vores Pædagogiske Tilgang

Vores mål er at skabe en positiv, inkluderende kultur blandt børnene, hvor de lærer at udvise respekt, tolerance, omsorg, medfølelse og mod i deres daglige samvær. I børnehaven arbejder vi praktisk med disse værdier i aldersopdelte samlinger, hvor vi taler om emner som venskab, at lege sammen og være en god kammerat. Ved hjælp af plancher, bøger og historier starter vi dialoger med børnene om følelser og det at være en del af et fællesskab. Disse aktiviteter hjælper børnene med at forstå komplekse emner som empati og samspil på en let tilgængelig måde.

Særlige Initiativer

For at styrke børnenes sociale og følelsesmæssige udvikling arbejder vi med flere praktiske tiltag:

  • Barn-til-barn-massage: Et massageprogram, hvor børnene lærer at udvise omsorg og respekt for hinandens grænser gennem rolige, trygge bevægelser.
  • Rytmik-program: Gennem musik og bevægelse skaber vi et rum, hvor børnene kan udtrykke sig kropsligt og styrke deres sammenhold.
  • Maskotten: En særlig bamsefigur, som er symbol for tryghed, omsorg og venskab. Bamsen bruges som en visuel påmindelse om at være gode kammerater og passe på hinanden.

Vores Mission

Gennem hele året bruger vi disse programmer og redskaber til at skabe et stærkt fundament for børnenes trivsel og fællesskab i børnehaven. Vores håb er, at dette fundament vil følge børnene, når de starter i skole, og at de fortsat vil kunne skabe sunde, positive relationer, som bygger på de værdier, de har lært hos os.

Billede
delfinen.daginstitution.hellerup