Vuggestuen

I vuggestuen er vi 26 børn, fordelt i de fire grupperum. Vi ser stuerne som en helhed med 26 børn, på den måde kan vi udnytte vores ressourcer optimalt. Det betyder også, at om morgenen og om eftermiddagen, hvor antallet af personale og børn er færrest, samler vi børnene i færre grupperum. Med børnehaven deler vi ligeledes et tumlerum/motorikrum, fællesrum og udearealet.

Børneperspektivet er udgangspunktet for hverdagen i vuggestuen. For det helt lille vuggestue barn er det altafgørende, at det oplever nærhed og omsorg. Barnet har brug for voksne, der engagerer sig følelsesmæssigt i det, har lyst til at forstå og prøve at imødekomme dets behov og indtager barnets perspektiv. De voksne skal kunne rumme barnets og forældrenes følelser ved det at blive adskilt.
(Læs mere om opstart i vores velkomstfolder til vuggestuen)

Vi bestræber os på at arbejde i mindre børnefællesskaber, hvor vi som personale er tæt på og støtter børnene i at eksperimentere og lære. Skabe en tryg ramme, så de tør følge deres nysgerrighed, for at undersøge fænomener i verden. Fokus er på legen som det grundlæggende for et trygt læringsmiljø, da resultatet skal være at barnet er trygt, har indre motivation, og lyst til at lære og undersøge.

Vi arbejder ud fra et bredt læringsbegreb, da læring sker hele dagen og foregår i vekselvirkning mellem bl.a. leg, relationer, planlagte aktiviteter, rutiner og ved at blive udfordret. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i hverdagens aktiviteter og lege. Derfor har vi altid fokus på de børn der er i udsatte positioner, fordi betingelserne for deltagelse altid er forskellige og alle børn har ret til at blive set og hørt af en interesseret og engageret voksen.

Børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse, er forudsætninger for de læringsmiljøer, vi faciliterer i løbet af dagen. Børnene vil opleve at møde flere voksne med forskellige pædagogiske tilgange, interesser og kompetencer. Dette ses som en værdi i vores vuggestue, da børnene får mulighed for at skabe positive relationer til pædagoger, der ser dem, med forskellige øjne, i den kontekst de befinder sig i.