Børnehaven

Det vigtigste for os i Børnehaven er, at børnene er glade for at komme her. Dette sikre vi ved at møde hvert enkelt barn i børnehøjde med tillid og anerkendelse, samtidig med at vi drager omsorg for det enkelte barn. Det betyder, at vi kan tage hensyn til, hvor det enkelte barn er, hvilke udfordringer vi skal stille, således at vi ikke behandler alle ens, men behandler alle lige.

Vi ved, hvad børnene er optaget af, og tager det med i vor planlægning af dagligdagen i Skattekisten. Det er vigtigt for os at barnet får tid og rum for leg. Hvis de skal forstyrres i legen, skal det være for at give dem nye og gode oplevelser. De får tid og mulighed for at opbygge venskaber, venskaber som vi skal respektere. Samtidig hjælper vi dem til at opbygge et forpligtende fællesskab mellem børnene, så de lærer at tage hensyn og indrette sig efter andre børn.

Vi planlægger vore aktiviteter således, at de ikke er i vejen for børnenes egen leg og læring, men kan opfattes som et supplement til dette og ses i forlængelse af vores viden om barnet og børnegruppen. Vi skal udfordrer børnene, så de får lært at prøve nyt i trygge rammer. Det kræver viden om det enkelte barn, viden som vi i samarbejde med forældre og det øvrige personale skal fremskaffe, gennem iagttagelser og samtaler med barnet og de mennesker omkring det

Vi – de voksne - skaber trygge og stabile rammer, for alle i institutionen, børn, forældre og personale. Skattekisten indeholder voksne, der er tydelige, nærværende og engagerede.