Vuggestuen

Vi arbejder på at skabe så optimale udviklingsbetingelser for det enkelte barn som muligt.  Vi anser barndommen som et livsafsnit, der har værdi i sig selv. Vi opfatter barnet som født med nogle færdigheder, der udvikles gennem samspillet med andre. Barnet er aktivt, kompetent og socialt med en egen drivkraft og motivation til selv at have indflydelse på sin egen udvikling.

Fra 0 til 3 år er det tidspunkt i livet, hvor vi som menneske udvikler os mest – på kortest tid, derfor søger vi dagligt at; møde børnene med omsorg, nærvær, fokus på det enkelte barn – og på gruppen af børn.  Vi har en dagligdag med mange forskellige aktiviteter og lege, men også mange kendte rutiner og gentagelser (omkring frokost, putning, eftermiddagsmad, hvordan vi kommer på legepladsen m.v.)

I vuggestuen organiserer personalet deres arbejde således at; der er god plads til nær kontakt mellem pædagog og barn, samtidig med at der er legekammerater til alle børn. Det betyder at vi voksne altid fordeler os i vuggestuens grupperum og at vi i leg og diverse aktiviteter altid deler os op, så børnene mødes i mindre børnegrupper.

Det gør børnene i stand til, ikke blot at se, genkende og forstå det der skal ske, men også handle og tage initiativer – eksempelvis kan børnene selv gå ud i garderoben og finde tøj og sko frem, hvis de får at vide at vi skal på tur. Børns glæde ved gentagelser hænger desuden sammen med, at deres verden er så fuld af nye og ukendte hændelser, at gentagelsers forudsigelighed i sig selv kan formidle en form for tryghed.

En af små børns væsentligste kilder til læring er eksperimenteren i leg, alene og i samspil med andre, hvor de afprøver færdigheder, overskrider grænser og finder nye muligheder. Derfor er lysten til at lege, eksperimentere og udforske – i sig selv en dyrebar ressource, som bør opmuntres og værnes om. Derfor prioriterer vi højt, at der er tid og rum for den gode leg.