Børnehaven

Børnehaven er hverdag for 45 børn i alderen 3-6 år.

For at styrke børnenes evne til selv at opleve glæden ved fordybelse i meningsfulde aktiviteter, er et element i vor pædagogiske praksis at lade børnene bevæge sig frit rundt i huset i vores læringszoner, samt i læringszonen udenfor. Vi støtter det enkelte barn i dannelse af sociale relationer, vi arbejder med en inkluderende praksis for at fremme børnenes glæde ved at være mest muligt selvhjulpne. Vi skaber rammer for børnenes trivsel og læringsglæde ved at der både er plads til Voksen initierede aktiviteter og børneskabt leg . Vi vil arbejde med børnenes analoge og digitale kompetencer – gennem peer-to peer og med børnene som producenter af deres egne produkter.

Det er vigtigt, at vi sikrer rum, miljø og tid til nærvær, tryghed, om­sorg, fordybelse og indlevelse (empati), for at hver enkelt barn kan skabe sin egen indre tryg­hed og selvfølelse. Det er væsentligt, at alle børn føler sig betydningsfuld for det, det er, og ikke for det, det kan og gør.

For at udvikle livskompetencer mener vi, børn har brug for en vekselvirkning mellem det at blive taget vare på, draget omsorg for, og det at lære af egne erfaringer ved selvstændigt at “give sig i lag” med livet.

Vi mener, at det er de voksnes opgave at lade barnet møde forskellige tilbud; f.eks. maling, vand, ler, papir, jord, musik, synge, danse, læse, natur mm. På den måde kan barnet selv vælge til og fra. Et barn, der aldrig har leget med ler, ved ikke, at det kan vælge det. Det er også de voksnes opgave at iagttage børnenes aktiviteter, gribe ind hvis nødvendigt, hjælpe, støtte og sætte ord på barnets signaler. Vi skal huske, vi er børnenes forbilleder med hensyn til samvær, sprog, handlinger og signaler.

Vi opfatter børn som kompetente medspillere, som har brug for rum og udfordringer for at kunne udvikle sig i samspil med gode venner og omsorgsfulde voksne, som skaber rammer for at udvikle det enkelte barns kendte og mulige potentialer.