Velkommen

Hellerup Børnehus er en sammenlægning af Skattekisten og Børnehuset Delfinen, vi er fortsat delt i to huse. I Skattekisten, det røde hus på Gersonsvej 5, er der 18 vuggestuebørn og 31 børnehavebørn og i Delfinen, det hvide hus på Hellerupvej 18, er der 26 vuggestuebørn og 45 børnehavebørn.

Sammenlægning skete den 1.januar 2019 og den vil ikke ændre noget på børnetal og man bliver i det samme hus fra starten i vuggestuen til skolestart.

Vi er to personalegrupper der sammen er i gang med at få skabt mening i en sammenlægning, finde ud af, hvordan v i bedst bruger sammenlægningen til at udvikle vor faglighed og skabe den bedste hverdag for det enkelte barn, hvad enten barnet er i det røde eller hvide hus. At være delt i to huse, giver god mening i det daglige. Husene har en størrelse, der gør at alle kender hinanden, hvilket giver en tryghed for både børn og forældre.

Hvad er en vigtig effekt?

Almindelig dannelse, herunder en vis viden og forståelse for sin omverden. At kunne navigere i et socialt rum, både stå fast på, hvem jeg er, men også vise hensyn over for de andre, og derved opnå deltagelse i et fællesskab. At det enkelte barn oplever sig værdifuldt om som en, der har betydning i fællesskabet.

Det enkelte barn skal have gå-på-mod, have selvtillid og selvværd- kunne hvile i sig selv. Kunne fordybe sig i både selvvalgte og vokseninitierede aktiviteter. Kunne sige til og fra og føle hvad han/hun har lyst til. Kunne tænke selv – filosofere.

Have kropsbevidsthed og en god fornemmelse for sig selv og sin motoriske kunnen. Det enkelte barn skal i høj grad være selvhjulpen, både rent praktisk med at kunne tage tøj af og på, men også i forhold til at kunne mærke sig selv, hvad har jeg lyst til og hvem vil jeg gerne være sammen med.

Have en viden om omverden, der findes andre kulturer med andre højtider og andre traditioner. Men det kræver også et vist kendskab til egen kultur og de dertil hørende traditioner. Men også en viden om den nære omverden, hvad er der uden for lågen, og hvordan gebærder man sig i Verden.

Med en omverdensforståelse følger også en forståelse for Verdens ressourcer, og et ønske om at lære dem en bæredygtig levevis. At de lærer, at affaldssortering er almindeligt i hverdagen, at man ikke bare skal være ligeglad med, hvad man gør. Alt er ikke lige gyldigt.

Vise dem at egen sundhed også er eget ansvar. At det ikke kun handler om hvordan maden smager eller ser ud, men også hvad den indeholder og hvad der er godt at spise. Mærke kroppens behov når man er sulten og tørstig og der lærer, at enhver påfyldning ikke nødvendigvis er en god påfyldning.