I vores pædagogiske arbejde ser vi børn som kompetente, unikke individer med deres egne tanker, følelser og perspektiver. Børn har en naturlig nysgerrighed og evne til at lære, og de bidrager aktivt til deres egen udvikling og fællesskabets dynamik. Vores opgave som pædagogsk personale er at understøtte og facilitere deres læring ved at skabe et trygt, udfordrende og inspirerende miljø.
Vi ser barnet som et medmenneske, der har ret til at blive hørt og respekteret. Deres oplevelser, ideer og behov er vigtige, og vi tilstræber at give dem medbestemmelse og indflydelse på deres egen hverdag. Dette sker gennem deltagelse i beslutninger og ved at anerkende deres følelser og meninger. Ved at lytte til børnene, hjælper vi dem med at udvikle selvtillid og evnen til at udtrykke sig.
Børn udvikler sig bedst i relationer – både med voksne og andre børn. Derfor ser vi sociale relationer som fundamentale i deres læring og trivsel. Legen er en central del af denne proces, da den styrker børns sociale færdigheder, kreativitet og evne til at løse problemer. Som personale i Børnehuset Delfinen skaber vi rammer for, at legen kan udfolde sig frit, samtidig med at vi guider og støtter, når det er nødvendigt.
I et inkluderende miljø, hvor alle børn føler sig set og værdsat, kan de udvikle sig på deres egne præmisser. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og behov og tilpasser vores pædagogik, så alle børn får mulighed for at deltage aktivt i fællesskabet. Børn skal føle, at de er en del af noget større, men samtidig blive anerkendt for deres egen unikke værdi.
Dette børnesyn danner grundlaget for vores pædagogiske praksis, hvor vi arbejder for at sikre, at alle børn trives, udvikler sig og vokser op med følelsen af at være kompetente og værdifulde medlemmer af samfundet.