Hverdag i Delfinen

Vi arbejder ud fra den pædagogiske ide, at hvert individ er et unikt menneske, og der­for skaber vi en unik relation mellem den voksne og barnet. Vi vurderer - ud fra vores kendskab til det enkelte barn og situationerne – hvilke udfordringer barnet selv kan mestre og hvilke, der er for store. Der støtter vi barnet.

Vi vil altid lytte til barnet og bestræber os på at forstå barnets signaler, behov og lyster. Det er vigtigt for at kunne sætte sig i barnets sted, og hjælpe barnet med at sætte ord på, hvad det mener og hvad det har gang i. Hvad barnet mener/har lyst til, er ikke nødvendigvis det samme, som barnet har behov for. Derfor må vi af og til beslutte for barnet, hvad barnet skal.

Det er vigtigt, at der bliver skabt rum, miljø og tid til nærvær, tryghed, om­sorg, fordybelse og indlevelse (empati), for at barnet kan skabe sin egen indre tryg­hed og selvfølelse. Det er væsentligt, at barnet føler sig betydningsfuld for det, barnet er, og ikke for det, barnet kan og gør.

For at udvikle livskompetencer mener vi, børn har brug for en vekselvirkning mellem det at blive taget vare på, draget omsorg for, og det at lære af egne erfaringer ved selvstændigt at “give sig i lag” med livet. Barnets oplevelse af sig selv formes også som deltager i, og skaber af, fællesskabet.  Barnet lever i nuet i højere grad end voksne. Så det er vigtigt, at barnet føler sig set og anerkendt.